Generelt om supervision

Jeg tilbyder supervision til mennesker der arbejder med mennesker.

Når man arbejder med på den ene eller anden måde at hjælpe/støtte/undervise andre mennesker, udfordres man ikke blot af den andens adfærd, men også af de følelser og tanker, der kan komme på spil hos en selv.

Der kan/vil hos fagpersonen opstå egne stærke følelser af f.eks. irritabilitet, afmagt, afstandtagen, overinvolvering, opgiven, tvivl o.lign.

Disse indre tilstande hos fagpersonen udøver direkte indflydelse på, hvordan den enkelte fagperson er i stand til at intervenere og således iværksætte metoder og tilgange.

Fagpersonens evne og vilje til at ”se på sig selv” er af stor betydning, ikke blot for kontakten til de mennesker han/hun arbejder med, men også til egen energi og følelsesmæssige sundhed.

Supervision er med til at udvikle og fastholde fagpersonens evne til:

  • at kunne tune ind på den anden, uden at miste sig selv
  • at udtrykke sig selv, også når det bliver svært og akavet
  • at passe på sig selv og bevare sin egen sundhed, energi, relevant engagement

Gruppesupervision styrker den samlede personalegruppes fællesskabsfølelses og den røde tråd i
institutionens arbejde med børn/unge/voksen.

Selvstændige familie- og psykoterapeuter

De fleste selvstændige har faglige netværk, men ikke nødvendigvis på daglig basis. Derfor er det vigtigt, at man som selvstændig husker at få kontinuerlig faglig sparring og supervision.

Supervision

  • Forebygger stress og udbrændthed
  • Giver inspiration og ny energi i arbejdet
  • Sikrer kvalitet i det pædagogiske og terapeutiske arbejde
  • Giver plads til refleksion og fag-personlig udvikling
  • Skaber åbenhed, tryghed og fagligt ståsted i en personalegruppe
  • Forebygger afstandtagen og overinvolvering

Som supervisor er jeg optaget af

  • At sikre bedst mulig trivsel og udvikling hos børn, unge og deres familier
  • Inddragelse af forældre til anbragte børn og unge
  • Helhedsorienteret indsat i arbejdet med børn og unge
  • Hvordan vi møder andre mennesker med ligeværd og respekt
  • Tryghed i personalegrupper
  • Faglige udvikling
  • Relationskompetance